انجام دادن یک عمل و حتی برخورداری از عمل مستلزم تصمیم گیری و لازمه تصمیم گیری آگاهی است. برای آگاهی باید اطلاعات موجود درباره موضوع تصمیم را گردآوری و اطلاعات موثر در تصمیم گیری را انتخاب نمود و براساس این اطلاعات تصمیمات مختلفی را که می توان نسبت به یک موضوع گرفت تعیین و آثار و نتایج هریک را ارزیابی کرد. در این صورت تصمیمی که در نهایت گرفته می شود آگاهانه و معقول خواهد بود عمده ترین نوع اطلاعات موثر در اغلب تصمیمات، اطلاعات مالی است. از این رو هر موسسه ای در هر اندازه و با هر شکل حقوقی و هر نوع سازماندهی باید سیستمی را به کار گیرد که اطلاعات مالی قابل اعتماد و موثر در تصمیم را به موقع فراهم آورد و در اختیار تصمیم گیرندگان مختلف بگذارد.
حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدل های خاص انجام می گیرد، تا افراد ذینفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقدمات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. حسابداری به عنوان نظام پردازش اطلاعات داده های خام مالی را دریافت نموده، آنها را به نظم در می آورد که هدف از تدوین این رشته و گرایش، آموزش و پرورش افرادی است که بتوانند در موسسات بازرگانی، خدماتی، تولیدی و غیر تولیدی این مهم را به سرانجام برسانند.
حسابداری به منظور جوابگویی به نیازهای انسان به وجود آمده است، به همین دلیل با گذشت زمان به موازات گسترش فعالیت های اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن، هدف ها و روش های حسابداری برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی توسعه یافته است. از سوی دیگر انجام سرمایه گذاری یکی از مواد ضروری و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشور است و سرمایه گذاران نیز از این به بعد عرضه سرمایه تا حد امکان سعی دارند منابع مالی خود را به سویی سوق دهند که کمترین ریسک و بیشترین بازده را داشته باشد.این در حالی است که یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک بازار شرکت ها، استفاده از اطلاعات تولید شده توسط سیستم حسابداری است.
ب – برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ – مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
ت – بهبود و مستند سازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
ث – کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
ج – برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست
چ – برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
ح – برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
خ – تفکر نقادانه و اقتضایی
د – خلاقیت و نوآوری
– انجام امورمالی حسابداری شرکت ها و مشارکت در تهیه صورتهای مالی اساسی
– بکارگیری اصول و استانداردهای حسابداری و توانایی انجام عملیات حسابداری مرتبط
– اجرای حسابداری موسسات بازرگانی و خدماتی و مشارکت در تهیه صورتهای مالی اساسی
– شناخت حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده و حسابرسی پیشرفته و سیستم های حسابداری
– حسابدار شرکت های تلفیقی
– حسابدار شرکت های هلدینگ
– حسابدار موسسات بانکی و بیمه ای
– حسابدار شرکت های زنجیره ای و شعب
– کارشناس مسئول هزینه ها و وصول درامدها
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
ریاضیات و کاربرد آن در حسابداری (۲) | ۲ | - |
کاربرد نرم افزار های حسابداری پیشرفته | ۲ | - |
برنامه ریزی توسعه | ۲ | - |
مدیریت مالی پیشرفته | ۲ | - |
سیستم های اطلاعاتی حسابداری | ۲ | - |
حقوق بازرگانی پیشرفته | ۲ | - |
آمار و کاربرد آن در حسابداری | ۲ | - |
مدیریت منابع انسانی | ۲ | - |
پژوهش عملیاتی (۱) | ۲ | - |
مبانی مدیریت سرمایه گذاری | ۲ | - |
مهارت های مسئله یابی و تصمیم گیری | ۲ | - |
اخلاق حرفه ای در تجارت | ۲ | - |
روان شناسی کار | ۲ | - |
کارورزی (۱) | ۲ | - |
پژوهش عملیاتی (۲) | ۲ | - |
بازار پول و سرمایه | ۲ | - |
روش تحقیق در حسابداری | ۲ | - |
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم | ۲ | - |
حسابداری منابع انسانی | ۲ | - |
تجارت الکترونیک | ۲ | - |
حسابداری مالی پیشرفته (۱) | ۲ | - |
مباحث جاری در حسابداری مالی | ۲ | - |
کاربرد استانداردهای حسابداری | ۲ | - |
زبان تخصصی مالی (۲) | ۱ | - |
حسابداری مالی پیشرفته (۲) | ۲ | - |
مدیریت بانکداری و بیمه | ۲ | - |
حسابداری تلفیقی | ۲ | - |
پروژه مالی | ۲ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۱ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com