دولت ها، سازمان ها و نهادها همواره برای پی بردن به خواسته ها، نیازها و منویات مخاطبان خود و همچنین رویارویی با شرایط بسیار متحول و گوناگون محیطی ناچار هستند که خودشان را با آنها وفق دهند و از این رو جایگاه و اهمیت واحدهای روابط عمومی که پیوند دهنده سازمان با محیط هستند نمایان میشود.
روابط عمومی مسئول آگاهی دادن به سازمان و افراد جامعه است و وظیفه حرفهای آن ایجاب میکند که زمینه وفاق و سازگاری بین مصالح فردی و منافع عمومی را فراهم سازد. مطالعه افکار عمومی و جهت های رسانه ای، امتناع و ترغیب افکار عمومی به پاسخگویی به ابهامات و پرسش های مخاطبین با استفاده از فنون و تکنیک های روابط عمومی جهت تحقق اهداف سازمانی از اساسیترین فعالیت های رابط عمومی محسوب میشود.
روابط عمومی هنری است برخاسته از علم و تجربه و عشق سازنده بستر گفتگو، خدمت رسانی و همگرایی در یک موسسه یا سازمان پویاست و برای جلب رضایت و مشارکت مردم فعالیت می کند.
دوره کاردانی حرفهای روابط عمومی در قالب آموزشهای مهارتی و فناوری به برنامه درسی اطلاق میشود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت های عملی در روابط عمومی و زمینههای مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونهای شایسته ایفا نمایند.
امروزه در سراسر کشور، هزاران کارمند روابط عمومی در شرکتهای تجاری و صنعتی، سازمان های دولتی و خصوصی، انجمن های تخصصی و به طور کلی در همه بخش های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه مشغول به فعالیت می باشند اما علی رغم گسترش روز افزون این حرفه هنوز اصول، اهداف و نقش روابط عمومی برای تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در حوزههای روابط عمومی شناخته نشده است. بدین منظور لازم است دوره کاردانی روابط عمومی جهت آموزش نیروی انسانی ماهر و کارآمد تشکیل گردد.
ب – ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها
پ – انجام کار گروهی
ت – طبقه بندی پردازش اطلاعات
ث – بهرهگیری از رایانه
ج – برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
چ – سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح – خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ – ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د – رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست
ر – تفکر نقادانه و اقتضایی
ز – خلاقیت و نوآوری
– بتواند نظرات پیشنهادات و شکایات مخاطبان درون و برون سازمانی را جمع آوری دسته بندی و برای تهیه پاسخ اقدام کند
– بتواند اطلاعرسانی به مخاطبان و سازمانهای ذیربط داشته باشد
– بتواند جمع آوری دسته بندی نگهداری و بازیابی اطلاعات موجود در روابط عمومی را انجام دهد
– بتواند آرشیو الکترونیکی ایجاد کند
– بتواند انجام مانیتورینگ ( پایش ) رسانه ای داشته باشد
– بتواند کالای فرهنگی تبلیغات مناسب سازمان را تهیه نماید
– بتواند خبر بنویسد و به رسانه مناسب ارسال نماید
– بتواند خبر و مصاحبه تنظیم شده را برای رسانه مناسب ارسال کند
– بتواند مقام مقدمات نشست خبری و بازدیدهای رسانه ای را هماهنگ نماید
– توانایی برنامه ریزی و هماهنگی امور مراسم را داشته باشد
– برنامه ریزی برای بازدیدها ( عموم، پروژه ها و … ) انجام دهد
– توانایی اجرا و گویندگی در سمینارها و نمایشگاهها را داشته باشد
– توانایی هماهنگی و میزبانی مهمان VIP را داشته باشد
– بتواند ویراستاری و صفحه آرائی کند
– بتواند بولتن _ نشریات داخلی _ خبرنامه و گزارش سالیانه را تهیه کند
– بتواند برای روابط عمومی نامه ها و گزارش های اداری، دعوت نامه، تقدیر نامه و … بنویسد
– بتواند عکاسی انجام دهد و با ویرایش نرم افزاری تصویر آشنا باشد
– توانایی مستندسازی و ارائه گزارش سازمانی به صورت تصویری داشته باشد
– توانایی دریافت و ارسال اطلاعات، جستجوی پیشرفته مطالب را داشته باشد
– بتواند واژه های انگلیسی صفحات روابط عمومی الکترونیک بین الملل را بفهمد
– متصدی امور تبلیغات
– متصدی امور رسانه ای
– متصدی امور تشریفات و مراسم
– متصدی انتشارات
– متصدی امور سمعی و بصری
– دارا بودن دیپلم نظام جدید ، قدیم، فنی و حرفه ای و کاردانش
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
ارتباطات انسانی | ۲ | - |
روان شناسی اجتماعی | ۲ | - |
جامعه شناسی فرهنگی | ۲ | - |
هنر و ارتباطات | ۲ | - |
رسانه شناسی | ۲ | - |
حقوق فرهنگی و رسانه ای | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
مبانی هنرهای تجسمی (۲) | ۲ | - |
خبرنویسی | ۲ | - |
شیوه نگارش در روابط عمومی | ۲ | - |
ویراستاری و صفحه آرایی | ۲ | - |
مبانی روابط عمومی | ۲ | - |
نظرسنجی | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
کارورزی (۱) | ۲ | - |
متون تخصصی | ۲ | - |
وبلاگ نویسی | ۳ | - |
چاپ و نشر | ۲ | - |
مخاطب شناسی | ۲ | - |
ارتباط با رسانه | ۲ | - |
یک درس از مهارت های مشترک | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
جمع آوری و پردازش اطلاعات | ۲ | - |
اصول و فنون تبلیغات | ۲ | - |
کاربرد وسایل سمعی و بصری | ۲ | - |
مراسم و تشریفات | ۲ | - |
اصول سخنوری | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com