فرهنگ و هنر و برنامههای فرهنگی _ هنری نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای را در پیشبرد امور آموزش و انسان سازی به عهده دارند. در جوامع بشری در هر دورهای از تاریخ، دوران های تاریخی که وجود داشته اند که در آن دوران مسائل فرهنگی و هنری انسان به شکل خاصی که متاثر از شرایط زمان خود بوده هم تجلی و به ظهور رسیده است.
هنر گرافیک همیشه آگاهانه یا ناآگاهانه در خدمت و همراه انسان بوده و خواهد بود. شاید بتوان گفت بشر از نخستین بامداد زندگی جمعی خود به نوعی از آنچه در حوزه کارکرد هنر گرافیک قرار داشته و به عنوان ابزاری در جهت انتقال پیام مدد جسته است.
انسان اولیه، فرم و شکل اجسام، ابزار و جانداران اطراف محیط خود را به صورت ساده و نشانه وار ترسیم می کرده و از طریق آنها با هم نوع خود ارتباط برقرار می کرده است. هنر گرافیک گام به گام و لحظه به لحظه با رشد و تکامل انسان و زندگی و دنیای اطرافش رشد کرده و شکوفا شده است.
گرافیک هنری است که دامنه های حضور آن در تمامی شئونات زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم رسوخ یافته و دارای گرایش ها و تخصص های گوناگون در خود است که علی رغم ارتباط همه این گرایش ها نسبت به هم، هرکدام در زمینه ای خاص و برای نوعی خاص از ارتباط پیام به کار گرفته میشوند. در گرافیک یک پیام را میتوان با چند لحن و روش ارائه نمود و با توجه به نوع پیام برای بیان گرایش خاص از مجموعه گرایش های متنوع موجود در هنر گرافیک انتخاب و مورد استفاده قرار داده و ابلاغ پیام نماییم. هدف از تهیه برنامه کاردانی حرفهای گرافیک، تربیت نیروی کارآزموده و تواناست تا بتواند اصول و مفاهیم فوق را پیاده نماید.
سرعت بالای انتقال پیام از راه تصویر به خصوص در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در دنیایی که رسانههای تصویری بخش بزرگی از زندگی روزانه مردم را پر کرده است و انقلاب ارتباطی، جهان را به دهکده کوچک تبدیل کرده است، نیاز به یک زبان بین المللی و سریع بیشتر حس میشود. زبانی که محتاج به آموزش نیست و یا صریح صحبت می کند و با چاشنی زیبایی، قدرت و جذابیت بیشتری یافته است. با توجه به این نکته که رشته گرافیک می تواند وسیله ای بسیار مناسب جهت ارتباطی سریع و صریح که پیام های مورد نظر را در سطحی گسترده منتشر نماید، باشد، تعریف آن ضروریات یک جامعه متمدن می باشد.
ب – ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها
پ – انجام کار گروهی
ت – طبقه بندی پردازش اطلاعات
ث – بهرهگیری از رایانه
ج – برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
چ – سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح – خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ – ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د – رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست
ر – تفکر نقادانه و اقتضایی
ز – خلاقیت و نوآوری
– اجرای تصویرسازی
– اجرای پوستر ، بروشور ، کتاب ، کاتالوگ
– اجرای صفحه آرایی ، روزنامه ، مجله ، کتاب و …
– نظارت بر امور چاپ
– آشنایی و اجرای نرم افزارهای گرافیکی
– همکاری در اجرای آثار گرافیکی
– کاردان آتلیه طراحی
– کاردان امور چاپ آثار گرافیکی
– دارا بودن دیپلم نظام جدید ، قدیم، فنی و حرفه ای و کاردانش
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– علاقمند به گرافیک و طراحی
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
مبانی هنرهای تجسمی (۱) | ۲ | - |
طراحی پایه | ۲ | - |
هندسه مناظر و مرایا | ۲ | - |
تاریخ هنر جهان | ۲ | - |
تاریخ هنر ایران | ۲ | - |
عکاسی پایه | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
مبانی هنرهای تجسمی (۲) | ۲ | - |
طراحی فیگور | ۲ | - |
نرم افزار ترسیمی | ۲ | - |
صفحه آرایی | ۲ | - |
خوشنویسی و طراحی حروف | ۲ | - |
عکاسی | ۲ | - |
هندسه نقوش | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
کارورزی (۱) | ۲ | - |
تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنری | ۲ | - |
طراحی پوستر | ۳ | - |
نرم افزار تصویری | ۲ | - |
مبانی فنون چاپ | ۲ | - |
تکنیک های تصویر سازی | ۳ | - |
دو درس از دروس مهارت مشترک | ۴ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
چاپ دستی | ۲ | - |
طراحی نشانه | ۳ | - |
نرم افزار تصویر سازی | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com