انسان در روند حیات اجتماعی خویش، نیاز خود را در ابزار و عملکرد آن معطوف نموده، تا عصر حاضر که انسان، چه در درون فضاهای کالبدی و چه در برون فضاهای آزاد، نقش اساسی خود را ایفا مینماید. انسان بدون چنین گرایشی مفهوم تمدن و فرهنگ را گم می کند.
در عصری که کلیه علوم و فنون تکامل خویش به تفکیک رشته ها و زیر پایه ها و مویرگ های تخصصی را نموده، تعاریف و مشخصات ویژه هر یک را به جامعه بشری عرضه داشته است، انسان بر روی ماوای فیزیکی خود و درون کالبد زیستی نیازی به انتظام و بهرهوری هرچه بیشتر فضاهای محیطی دارد.
با این نگرش، نیاز واقعی و پایگاه علمی، هنری و انسانی رشته معماری داخلی در فرهنگ امروزی جامعه کاملاً محسوس می باشد.
دوره کارشناسی حرفه ای معماری _ داخلی یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین معمار و سطوح پایین تخصصی را در کارهای اجرایی معماری پر نماید و در زمینه طراحی به عنوان کارشناس معماری همکاری نمایند. اگر معماری راحت سازی فضای زیستی انسان هاست، معماری داخلی اخص موضوع است. باید بپذیریم که معماری قادر به پوشش تمام شقوق تخصصی خود نیست و آن چنان که در تمام جوامع پیشرفته تحت عنوان کارآیی ها و یا گرایش های مختلف مطرح است در ایران هم با توجه به توسعه علمی چاره ای جز قبول حقایق و اجرای آن نداریم. با نظری اجمالی به دروس تفضیلی این رشته حداقل توانایی که بر آنان می توان قایل شد به قرار زیر است:
الف ) انتظام هنری پوسته های درون زیست کالبدی مانند:
( منازل، مساجد، فروشگاه ها، هتل ها، فضاهای مذهبی، بیمارستان ها، فرودگاه ها و … )
ب ) انتظام هنری با سازه های سبک در کاربردهای زیستی مانند:
( بناها با سازه های سبک، پارک ها، نمایشگاه ها، یادبودها و … )
از نقطه نظر هویت ملی معماری، اقل موضوع این که اگر در گذشته مسجدی یا بنایی احداث می گردید گچ برها، مقرنس کارها، معرق کارها و… به همراه معمار و هنرمندان دیگر شقوق معماری بنا را به این پایه که هست رسانیده اند و اگر کلیت یک بنا را یک اثر معماری بنامیم، انتظام هنری پوسته های درون کالبدی آن بنا، به مراتب سهم بیشتری از انتظام پوسته ای آن بنا را داشته و در حال حاضر هم در ساختمان های امروزی دارد، به عنوان مثال در یک هتل انتظام هنری کالبدی مانند ( ورودی ها، فضاهای انتظار،اطلاعات، سالن اجتماعات، سالن ناهارخوری، راهروها، اتاق ها و سرویس ها، نماهای داخلی و خارجی، نورها، رنگ ها، کف ها، انتخاب مصالح و … ) به مراتب هزینه دارتر و زمان بر تر از طرح کالبدی آن هتل را دارد که قسمت نخست از وظایف و مسئولیت های معماران داخلی می باشد. اگر مبانی ارزشی معماری یا انتظام عملکردی را بیشتر از دیگر شقوق فعلی گروه معماران در جهان بدانیم به نظر می رسد که ریشه های انتظامی عملکرد شکل پذیری را باید از معماری داخلی جهت رسیدن به فرم های عملکردی معماری دانست.
وجود افرادی که بتوانند طرح های مهندسین معمار را در زمینه های ارایه و ترسیم و رساندن یک طرح اولیه مهندس طراح به فاز ۱ و ۲ ( ترسیم نقشه های معماری و اجرایی ) یاری نمایند و در انجام کار در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و یا بی تخصص همکاری داشته باشد، ضرورت و اهمیت این دوره را کاملاً مشخص و محرز می باشد.
با توجه به موارد فوق مفاهیم زیبایی و هنری در جامعه که عنوان قومی را همراه دارد، در نظم و ترتیبی بر اساس مبانی ارزشی و تعریفی برای تربیت جوانان خواهد بود که شخصیت هنری را در معماری، شهرسازی و دیگر شقوق ابزاری خودمان خواهیم یافت، که امروزه از آن فارغ هستیم، اگر نکته سنجی کنیم فضاهای تجمعی ما اعم از مذهبی و غیر مذهبی ، خود زمانی هویت شاخص جهانی داشته و پیشتاز بوده که هم اکنون کمتر اثری از گذشته توانمند در آن می توانیم بیابیم. تربیت به مفهوم انتقال علمی ارزش ها از مرد عالم به طالب است و معماری داخلی هم تابع همین قانون می باشد و لذا وجود دانشکده ها لازم و کارآمد خواهد بود و به همین روش نیاز به ایجاد بخش تحقیق و تتبع و اجتهاد در آن الزامی است و در بیان روز ترتیب در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا می باشد تا بدین نسق روند حیات فرهنگی و هنری در جامعه خاص این قوم بر قرار گردد.
ب – برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ – مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
ت – بهبود و مستندسازی فرآیندهای انجام کار و ارایه گزارش نتایج فعالیت ها
ث – کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
ج – برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ح – برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
خ – تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه
د – تفکر نقادانه و اقتضایی
ذ – خلاقیت و نوآوری
– ارزیابی، ارزشیابی و کارشناسی آثار معماری داخلی
– کسب توانایی های لازم در تدریس معماری داخلی و آموزش این حرفه به فراگیران و افراد تحت سرپرستی
– بازدید از محل ساختمان به منظور جمع آوری اطلاعات مورد لزوم
– تهیه پروژه های ساده و پیشرفته معماری داخلی ساختمان ها
– تعیین مشخصات فنی و نوع مواد مصرفی مورد نیاز داخل ساختمان
– نظارت بر عملیات اجرایی داخل یا خارج ساختمان
– مطالعه و بررسی روش های قدیم و جدید و تلفیق آن ها با یکدیگر
– نظارت بر کار کارشناسان و تکنسین های تحت سرپرستی و راهنمایی آن ها
– تهیه گزارشات فنی از فعالیت های انجام شده در زمینه طراحی محیط داخلی
– شکت در جلسات کمیسیون های تخصصی، سمینارها و همایش های معماری
– همکاری با سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط
– ناظر و مدیر در کارهای ساختمانی و معماری داخلی
– کارشناس دفاتر مهندسان مشاور به عنوان کارشناس معماری داخلی
– معمار داخلی: تعیین مشخصات فنی و نظارت بر عملیات اجرایی معماری داخلی در پروژه های ساختمانی
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
عکاسی پیشرفته | ۱ | - |
نمادشناسی | ۲ | - |
کاربرد رایانه در معماری پیشرفته | ۱ | - |
مرمت و نگهداری معماری داخلی | ۲ | - |
جامعه شناسی معماری | ۲ | - |
عناصر مدلار و پیش ساخته | ۲ | - |
معماری تزیینی معاصر (ایران و جهان) | ۲ | - |
آشنایی با تاریخ معماری تزئینی (ایران و جهان) | ۲ | - |
معماری جهان اسلامی | ۲ | - |
تاریخ هنر ایران | ۲ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۱ | - |
بیان معماری پیشرفته | ۲ | - |
انسان، طبیعت و ارگونومی | ۲ | - |
تاریخ مبلمان | ۲ | - |
مسایل حقوقی و اخلاقی معماری | ۲ | - |
هنرهای سنتی ایران | ۲ | - |
طرح معماری (۱) | ۲ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
کارورزی (۱) | ۲ | - |
طرح معماری (۲) | ۲ | - |
مدیریت کارگاه | ۲ | - |
اصول نقاشی دیواری | ۲ | - |
آرایه و چیدمان محصول | ۲ | - |
دو درس از دروس مهارت مشترک | ۴ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
طراحی فضای داخلی تجاری و اداری | ۲ | - |
طراحی فضای داخلی مذهبی و فرهنگی | ۲ | - |
طراحی فضای داخلی آموزشی | ۲ | - |
طراحی فضای داخلی بهداشتی و درمانی | ۲ | - |
طراحی فضای داخلی ورزشی | ۲ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com