دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران
دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران
دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران-لوگو

مــعــرفــی رشــتــه کـــارشـــنـــاســـی حـــرفـــه ای | مـــعـــمـــاری

« کاربر گرامی در صورتی که جهت مشاهده سایت مشکل دارید صفحه خود را رفرش نمایید ( Ctrl + F5) یا History مرورگر خود را پاک نمایید ( Ctrl + Shfit + Delete) »

مقدمه

انسان در روند حیات اجتماعی خویش، نیاز خود را در ابزار و عملکرد آن معطوف نموده، تا عصر حاضر که انسان، چه در درون فضاهای کالبدی و چه در برون فضاهای آزاد، نقش اساسی خود را ایفا می‌نماید. انسان بدون چنین گرایشی مفهوم تمدن و فرهنگ را گم می کند.

در عصری که کلیه علوم و فنون تکامل خویش به تفکیک رشته ها و زیر پایه ها و مویرگ های تخصصی را نموده، تعاریف و مشخصات ویژه هر یک را به جامعه بشری عرضه داشته است، انسان بر روی ماوای فیزیکی خود و درون کالبد زیستی نیازی به انتظام و بهره‌وری هرچه بیشتر فضاهای محیطی دارد.

با این نگرش، نیاز واقعی و پایگاه علمی، هنری و انسانی رشته معماری داخلی در فرهنگ امروزی جامعه کاملاً محسوس می باشد.

تعریف و هدف

دوره کارشناسی حرفه ای معماری _ داخلی یکی از دوره های آموزش عالی و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین معمار و سطوح پایین تخصصی را در کارهای اجرایی معماری پر نماید و در زمینه طراحی به عنوان کارشناس معماری همکاری نمایند. اگر معماری راحت سازی فضای زیستی انسان هاست، معماری داخلی اخص موضوع است. باید بپذیریم که معماری قادر به پوشش تمام شقوق تخصصی خود نیست و آن چنان که در تمام جوامع پیشرفته تحت عنوان کارآیی ها و یا گرایش های مختلف مطرح است در ایران هم با توجه به توسعه علمی چاره ای جز قبول حقایق و اجرای آن نداریم. با نظری اجمالی به دروس تفضیلی این رشته حداقل توانایی که بر آنان می توان قایل شد به قرار زیر است:
الف ) انتظام هنری پوسته های درون زیست کالبدی مانند:
( منازل، مساجد، فروشگاه ها، هتل ها، فضاهای مذهبی، بیمارستان ها، فرودگاه ها و ‎… )‏
ب ) انتظام هنری با سازه های سبک در کاربردهای زیستی مانند:
( بناها با سازه های سبک، پارک ها، نمایشگاه ها، یادبودها و … ) ‏
از نقطه نظر هویت ملی معماری، اقل موضوع این که اگر در گذشته مسجدی یا بنایی احداث می گردید گچ برها، مقرنس کارها، معرق کارها و… به همراه معمار و هنرمندان دیگر شقوق معماری بنا را به این پایه که هست رسانیده اند و اگر کلیت یک بنا را یک اثر معماری بنامیم، انتظام هنری پوسته های درون کالبدی آن بنا، به مراتب سهم بیشتری از انتظام پوسته ای آن بنا را داشته و در حال حاضر هم در ساختمان های امروزی دارد، به عنوان مثال در یک هتل انتظام هنری کالبدی مانند ( ورودی ها، فضاهای انتظار،اطلاعات، سالن اجتماعات، سالن ناهارخوری، راهروها، اتاق ها و سرویس ها، نماهای داخلی و خارجی، نورها، رنگ ها، کف ها، انتخاب مصالح و … ) به مراتب هزینه دارتر و زمان بر تر از طرح کالبدی آن هتل را دارد که قسمت نخست از وظایف و مسئولیت های معماران داخلی می باشد. اگر مبانی ارزشی معماری یا انتظام عملکردی را بیشتر از دیگر شقوق فعلی گروه معماران در جهان بدانیم به نظر می رسد که ریشه های انتظامی عملکرد شکل پذیری را باید از معماری داخلی جهت رسیدن به فرم های عملکردی معماری دانست.

ضرورت و اهمیت

وجود افرادی که بتوانند طرح های مهندسین معمار را در زمینه های ارایه و ترسیم و رساندن یک طرح اولیه مهندس طراح به فاز ۱ و ۲ ( ترسیم نقشه های معماری و اجرایی ) یاری نمایند و در انجام کار در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و یا بی تخصص همکاری داشته باشد، ضرورت و اهمیت این دوره را کاملاً مشخص و محرز می باشد.

با توجه به موارد فوق مفاهیم زیبایی و هنری در جامعه که عنوان قومی را همراه دارد، در نظم و ترتیبی بر اساس مبانی ارزشی و تعریفی برای تربیت جوانان خواهد بود که شخصیت هنری را در معماری، شهرسازی و دیگر شقوق ابزاری خودمان خواهیم یافت، که امروزه از آن فارغ هستیم، اگر نکته سنجی کنیم فضاهای تجمعی ما اعم از مذهبی و غیر مذهبی ، خود زمانی هویت شاخص جهانی داشته و پیشتاز بوده که هم اکنون کمتر اثری از گذشته توانمند در آن می توانیم بیابیم. تربیت به مفهوم انتقال علمی ارزش ها از مرد عالم به طالب است و معماری داخلی هم تابع همین قانون می باشد و لذا وجود دانشکده ها لازم و کارآمد خواهد بود و به همین روش نیاز به ایجاد بخش تحقیق و تتبع و اجتهاد در آن الزامی است و در بیان روز ترتیب در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا می باشد تا بدین نسق روند حیات فرهنگی و هنری در جامعه خاص این قوم بر قرار گردد.

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان
الف – تجزیه و تحلیل رخدادها و ارایه راه حل بهینه

ب – برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
پ – مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
ت – بهبود و مستندسازی فرآیندهای انجام کار و ارایه گزارش نتایج فعالیت ها
ث – کارآفرینی، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
ج – برقراری ارتباط موثر در محیط کار
چ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)‏

ح – برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای

خ – تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه

د – تفکر نقادانه و اقتضایی
ذ – خلاقیت و نوآوری

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان

– ارزیابی، ارزشیابی و کارشناسی آثار معماری داخلی

– کسب توانایی های لازم در تدریس معماری داخلی و آموزش این حرفه به فراگیران و افراد تحت سرپرستی

– طراحی فضاهای داخلی مانند پاسیو، آب نما، کفپوش

– بازدید از محل ساختمان به منظور جمع آوری اطلاعات مورد لزوم

– تهیه پروژه های ساده و پیشرفته معماری داخلی ساختمان ها

– تعیین مشخصات فنی و نوع مواد مصرفی مورد نیاز داخل ساختمان

– نظارت بر عملیات اجرایی داخل یا خارج ساختمان

– مطالعه و بررسی روش های قدیم و جدید و تلفیق آن ها با یکدیگر

– نظارت بر کار کارشناسان و تکنسین های تحت سرپرستی و راهنمایی آن ها

– تهیه گزارشات فنی از فعالیت های انجام شده در زمینه طراحی محیط داخلی

– شکت در جلسات کمیسیون های تخصصی، سمینارها و همایش های معماری

– همکاری با سازمان های دولتی و غیردولتی مرتبط

مشاغل قابل احراز
– ناظر و مدیر در کارهای ساختمانی و معماری داخلی

– ناظر و مدیر در کارهای ساختمانی و معماری داخلی

– کارشناس دفاتر فنی و مهندسی سازمان های دولتی و غیر دولتی

– کارشناس دفاتر مهندسان مشاور به عنوان کارشناس معماری داخلی

– معمار داخلی: تعیین مشخصات فنی و نظارت بر عملیات اجرایی معماری داخلی در پروژه های ساختمانی

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو
– دارا بودن مدرک کاردانی

– سلامت جسمی و ذهنی کامل

– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور

طول و ساختار دوره

دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ‎V2‏ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.

آموزش در مرکز مجری

بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲‏ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.

آموزش در محیط کار

این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.

جدول دروس کـــارشـــنـــاســـی حـــرفـــه ای | مـــعـــمـــاری

نام درستعداد واحدپیش نیاز
کاربینی۱-
عکاسی پیشرفته۱-
نمادشناسی۲-
کاربرد رایانه در معماری پیشرفته۱-
مرمت و نگهداری معماری داخلی۲-
جامعه شناسی معماری۲-
عناصر مدلار و پیش ساخته۲-
معماری تزیینی معاصر (ایران و جهان)۲-
آشنایی با تاریخ معماری تزئینی (ایران و جهان)۲-
معماری جهان اسلامی۲-
تاریخ هنر ایران۲-
یک درس از دروس عمومی۱-
بیان معماری پیشرفته۲-
انسان، طبیعت و ارگونومی۲-
تاریخ مبلمان۲-
مسایل حقوقی و اخلاقی معماری۲-
هنرهای سنتی ایران۲-
طرح معماری (۱)۲-
یک درس از دروس عمومی۲-
یک درس از دروس مهارت مشترک۲-
کارورزی (۱)۲-
طرح معماری (۲)۲-
مدیریت کارگاه۲-
اصول نقاشی دیواری۲-
آرایه و چیدمان محصول۲-
دو درس از دروس مهارت مشترک۴-
دو درس از دروس عمومی۴-
طراحی فضای داخلی تجاری و اداری۲-
طراحی فضای داخلی مذهبی و فرهنگی۲-
طراحی فضای داخلی آموزشی۲-
طراحی فضای داخلی بهداشتی و درمانی۲-
طراحی فضای داخلی ورزشی۲-
یک درس از دروس عمومی۲-
یک درس از دروس مهارت مشترک۲-
کارورزی (۲)۲-
دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران-لوگو
اطلاعیه
آیا می دانید هر ساله تعداد زیادی متقاضی بدلیل عدم اطلاع از زمان ثبت نام، از دانشگاه باز می مانند؟
 
« شاید دوستی منتظر ثبت نام در تنها دانشگاه مهارت ساز و کارآفرین کشور باشد »
 
متقاضی گرامی، تکمیل فرم ذیل به منظور اعلام علاقمندی شما نسبت به ادامه تحصیل می باشد و پذیرش قطعی شما بعد از اعلام اسامی از طریق سازمان سنجش خواهد بود.
دانشجوی گرامی
« در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید از بخش سوالات متداول پاسخ خود را پیدا کرده و یا بصورت آنلاین سوال خود را مطرح نموده تا پاسخ خود را توسط کارشناسان مرکز دریافت نمایید، یا از طریق تماس مستقیم با ما در ارتباط باشید  »