دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران-لوگو

مــعــرفــی رشــتــه کـــارشـــنـــاســـی حـــرفـــه ای | روابـــط عـــمـــومـــی

« کاربر گرامی در صورتی که جهت مشاهده سایت مشکل دارید صفحه خود را رفرش نمایید ( Ctrl + F5) یا History مرورگر خود را پاک نمایید ( Ctrl + Shfit + Delete) »

مقدمه

روابط عمومی علم و هنری است که در جهت گسترش تفاهم ،دستیابی به اعتمادی دراز مدت بین سازمان و مخاطبان وظیفه بهره گیری از مشارکت مردم در جهت تحقیق اهداف سازمانی را در مسیر می سازد.

دسترسی به اطلاعات امروز از جمله حقوق اولیه شهروندان محسوب می شود بنابراین یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ایجاد بستر سالم سریع و روان برای دستیابی شهروندان هر جامعه به اطلاعات مورد نیاز آسان می باشد ساخت این بستر در جوامع اطلاعاتی بسیار ساده و سهل تر از جوامع سنتی است.

پاسخگویی و تنویر افکار عمومی نسبت به عملکردها و فعالیت ها ،ماهیت وجودی روابط عمومی را تشکیل می دهد. روابط عمومی با ایجاد تعامل دو سویه میان یک مجموعه و شهروندان از طریق به کارگیری شیوه های حرفه ای و منطقی می تواند روند اطلاع رسانی و پاسخگویی به مطالبات را در راستای مشتری مداری و  مخاطب محوری هموار سازد.

تعریف و هدف

دوره کارشناسی حرفه ای روابط عمومی با گرایش رفتار اجتماعی و افکارسنجی در قالب آموزشهای علمی کابردی به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت های آن در حوزه های روابط عمومی بتوانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند.

ضرورت و اهمیت

روابط عمومی در ساختار نقش متنوع و چند بعدی دارد. از این لحاظ روابط عمومی ها نیازمند به کارگیری نیروی کارشناسی در حوزه های متفاوت روابط عمومی می باشد به همیمن منظور رشته روابط عمومی با گرایش رفتار اجتماعی و افکارسنجی تدوین شده است.

روابط عمومی در واقع رابطی بین سازمان ها و مردم است و سعی دارد که خدمات سازمان ها را برای مردم تشریح و از مردم بیشتر با خبر شود و عکس العمل آن ها را به تصمیم گیران و مدیران سازمان ها منعکس کند. بررسی افکار عمومی بدون شک از آنجا که فعالیت علمی پیچیده ای است نیاز به افراد متخصص و کارشناس دارد که به روش های علمی تسلط داشته باشد و بتوانند نیاز های اطلاعاتی سازمان ها و مسئولان را در زمینه بررسی افکار عمومی و جو فکری جامعه تامین کند.

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان
الف – خلاقیت و نوآوری

ب – تفکر نقادانه و اقتضایی
پ – برقراری ارتباط موثر در محیط کار
ت – تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه
ث – برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
ج – برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
چ – تجزیه و تحلیل رخداد ها و ارائه راه حل بهینه
ح – مدیرت وآموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطاعات فنی
خ – کار آفرینی ،خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
د – برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ،ایمنی و محیط زیست(HSE)
ذ – بهبود و مستند سازی و فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان
– بتواند با شبکه های اجتماعی کار کند

– نظرات افکار کارکنان را تهیه و گزارش نماید

– افکار مخاطبان را جمع آوری و تحلیل نماید

– جشنواره ،سمینارو نمایشگاه را برگزار نماید

– پیام های تبلیغاتی را در جامعه معنا یابی کند

– نظارت و کنترل اجرای ایده ها را داشته باشد

– روش های هنری را در محتوای تبلیغات به کار بندد

– پیام های ارتباطی در رسانه های گوناگون را تحلیل نماید

– شرایط محیطی برای اجرای پروژه ها سازمان را بررسی نماید

– ایده پردازی تبلیغات داشته باشد و بتواند سناریو تبلیغی بنویسید

– مدیرت به منظور فراهم نمودن مشارکت احتماعی برای اهداف توسعه کشور را داشته باشد

– برنامه ریزی و ارزیابی ،تشکیلات و سازماندهی ،بودجه بندی مناسب برای روابط عمومی انجام دهد

مشاغل قابل احراز
– کارشناس تبلیغات

– مدیر روابط عمومی

– پژوهشگر افکار سنجی و مطالعات اجتماعی

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو
– دارا بودن مدرک کاردانی

– سلامت جسمی و ذهنی کامل

– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور

طول و ساختار دوره

دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ‎V2‏ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.

آموزش در مرکز مجری

بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲‏ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.

آموزش در محیط کار

این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.

جدول دروس کـــارشـــنـــاســـی حـــرفـــه ای | روابـــط عـــمـــومـــی

نام درستعداد واحدپیش نیاز
کاربینی۱-
سواد هنری۲-
نظریه های ارتباط جمعی۲-
تحولات اجتماعی ایران معاصر۲-
هنر و رسانه۲-
ارتباطات سیاسی۲-
کارگاه عکاسی و تصویربرداری۱-
فناوری نوین ارتباطی۲-
دو درس از دروس عمومی۴-
زبان تخصصی۲-
سواد رسانه ای۲-
شیوه های اقناع و تبلیغ۲-
شبکه های اجتماعی۲-
برگزاری جشنواره ها، سمینارها و نمایشگاه ها۲-
برنامه ریزی و بودجه در روابط عمومی۲-
دو درس از دروس عمومی۴-
یک درس از دروس مهارت مشترک۲-
کارورزی (۱)۲-
مدیریت راهبردی سازمان۲-
قوانین و مقررات در روابط عمومی۲-
دیپلماسی فرهنگی۲-
پژوهش های فرهنگی۲-
نظام پیشنهادها۲-
تفسیر آماری۲-
یک درس از دروس مهارت مشترک۲-
دو درس از دروس عمومی۴-
رفتارشناسی فرهنگی ایرانیان۲-
اقدام پژوهی۲-
تحلیل محتوای پیام های ارتباطی۲-
روش های تاثیر بر افکار عمومی۲-
دو درس از دروس عمومی۴-
یک درس از دروس مهارت مشترک۲-
کارورزی (۲)۲-
دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران-لوگو
اطلاعیه
آیا می دانید هر ساله تعداد زیادی متقاضی بدلیل عدم اطلاع از زمان ثبت نام، از دانشگاه باز می مانند؟
 
« شاید دوستی منتظر ثبت نام در تنها دانشگاه مهارت ساز و کارآفرین کشور باشد »
 
متقاضی گرامی، تکمیل فرم ذیل به منظور اعلام علاقمندی شما نسبت به ادامه تحصیل می باشد و پذیرش قطعی شما بعد از اعلام اسامی از طریق سازمان سنجش خواهد بود.
دانشجوی گرامی
« در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید از بخش سوالات متداول پاسخ خود را پیدا کرده و یا بصورت آنلاین سوال خود را مطرح نموده تا پاسخ خود را توسط کارشناسان مرکز دریافت نمایید، یا از طریق تماس مستقیم با ما در ارتباط باشید  »