روابط عمومی علم و هنری است که در جهت گسترش تفاهم ،دستیابی به اعتمادی دراز مدت بین سازمان و مخاطبان وظیفه بهره گیری از مشارکت مردم در جهت تحقیق اهداف سازمانی را در مسیر می سازد.
دسترسی به اطلاعات امروز از جمله حقوق اولیه شهروندان محسوب می شود بنابراین یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ایجاد بستر سالم سریع و روان برای دستیابی شهروندان هر جامعه به اطلاعات مورد نیاز آسان می باشد ساخت این بستر در جوامع اطلاعاتی بسیار ساده و سهل تر از جوامع سنتی است.
پاسخگویی و تنویر افکار عمومی نسبت به عملکردها و فعالیت ها ،ماهیت وجودی روابط عمومی را تشکیل می دهد. روابط عمومی با ایجاد تعامل دو سویه میان یک مجموعه و شهروندان از طریق به کارگیری شیوه های حرفه ای و منطقی می تواند روند اطلاع رسانی و پاسخگویی به مطالبات را در راستای مشتری مداری و مخاطب محوری هموار سازد.
دوره کارشناسی حرفه ای روابط عمومی با گرایش رفتار اجتماعی و افکارسنجی در قالب آموزشهای علمی کابردی به برنامه درسی اطلاق می شود که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت های آن در حوزه های روابط عمومی بتوانند وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند.
روابط عمومی در ساختار نقش متنوع و چند بعدی دارد. از این لحاظ روابط عمومی ها نیازمند به کارگیری نیروی کارشناسی در حوزه های متفاوت روابط عمومی می باشد به همیمن منظور رشته روابط عمومی با گرایش رفتار اجتماعی و افکارسنجی تدوین شده است.
روابط عمومی در واقع رابطی بین سازمان ها و مردم است و سعی دارد که خدمات سازمان ها را برای مردم تشریح و از مردم بیشتر با خبر شود و عکس العمل آن ها را به تصمیم گیران و مدیران سازمان ها منعکس کند. بررسی افکار عمومی بدون شک از آنجا که فعالیت علمی پیچیده ای است نیاز به افراد متخصص و کارشناس دارد که به روش های علمی تسلط داشته باشد و بتوانند نیاز های اطلاعاتی سازمان ها و مسئولان را در زمینه بررسی افکار عمومی و جو فکری جامعه تامین کند.
ب – تفکر نقادانه و اقتضایی
پ – برقراری ارتباط موثر در محیط کار
ت – تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه
ث – برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
ج – برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
چ – تجزیه و تحلیل رخداد ها و ارائه راه حل بهینه
ح – مدیرت وآموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطاعات فنی
خ – کار آفرینی ،خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب و کار
د – برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ،ایمنی و محیط زیست(HSE)
ذ – بهبود و مستند سازی و فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
– نظرات افکار کارکنان را تهیه و گزارش نماید
– افکار مخاطبان را جمع آوری و تحلیل نماید
– جشنواره ،سمینارو نمایشگاه را برگزار نماید
– پیام های تبلیغاتی را در جامعه معنا یابی کند
– نظارت و کنترل اجرای ایده ها را داشته باشد
– روش های هنری را در محتوای تبلیغات به کار بندد
– پیام های ارتباطی در رسانه های گوناگون را تحلیل نماید
– شرایط محیطی برای اجرای پروژه ها سازمان را بررسی نماید
– ایده پردازی تبلیغات داشته باشد و بتواند سناریو تبلیغی بنویسید
– مدیرت به منظور فراهم نمودن مشارکت احتماعی برای اهداف توسعه کشور را داشته باشد
– برنامه ریزی و ارزیابی ،تشکیلات و سازماندهی ،بودجه بندی مناسب برای روابط عمومی انجام دهد
– مدیر روابط عمومی
– پژوهشگر افکار سنجی و مطالعات اجتماعی
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
سواد هنری | ۲ | - |
نظریه های ارتباط جمعی | ۲ | - |
تحولات اجتماعی ایران معاصر | ۲ | - |
هنر و رسانه | ۲ | - |
ارتباطات سیاسی | ۲ | - |
کارگاه عکاسی و تصویربرداری | ۱ | - |
فناوری نوین ارتباطی | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
زبان تخصصی | ۲ | - |
سواد رسانه ای | ۲ | - |
شیوه های اقناع و تبلیغ | ۲ | - |
شبکه های اجتماعی | ۲ | - |
برگزاری جشنواره ها، سمینارها و نمایشگاه ها | ۲ | - |
برنامه ریزی و بودجه در روابط عمومی | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
کارورزی (۱) | ۲ | - |
مدیریت راهبردی سازمان | ۲ | - |
قوانین و مقررات در روابط عمومی | ۲ | - |
دیپلماسی فرهنگی | ۲ | - |
پژوهش های فرهنگی | ۲ | - |
نظام پیشنهادها | ۲ | - |
تفسیر آماری | ۲ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
رفتارشناسی فرهنگی ایرانیان | ۲ | - |
اقدام پژوهی | ۲ | - |
تحلیل محتوای پیام های ارتباطی | ۲ | - |
روش های تاثیر بر افکار عمومی | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۴ | - |
یک درس از دروس مهارت مشترک | ۲ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com