دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران-لوگو

مــعــرفــی رشــتــه کـــاردانـــی حـــرفـــه ای | مـــدیـــریـــت کـــســـب و کـــار

« کاربر گرامی در صورتی که جهت مشاهده سایت مشکل دارید صفحه خود را رفرش نمایید ( Ctrl + F5) یا History مرورگر خود را پاک نمایید ( Ctrl + Shfit + Delete) »

مقدمه

در نظام های اقتصادی مقوله بازار به عنوان مهمترین رکن و عامل تعیین کننده رونق اقتصادی کشور مطرح است. در سال‌ های اخیر تغییرات بنیادی در بازار، محیط کسب و کار را تبدیل به محیطی پر تلاطم و توام با خطرات زیاد کرده است، اگر جستجوی فرصت‌های مناسب کسب و کار در این محیط متغیر با موفقیت قرین نشود، حیات تجاری بنگاه با مشکلات عدیده ای مواجه شده و چه بسا تا مرز شکست کامل پیش برود. در این شرایط لزوم برخورد علمی با مقوله کسب و کار و حرکت به سمت جایگزینی روش‌ های نوین به جای روش های سنتی، ایجاد می‌نماید که مدیران و متصدیان واحدهای صنفی با اصول و روش های کسب و کار آشنا شوند. امروزه با پیشرفت صنایع کشور در ابعاد مختلف، احساس نیاز به همگامی بین مراکز علمی _ تحقیقاتی و صنعت به خوبی آشکار شده است.

یکی از وظایف مراکز مراکز علمی کاربردی در قبال صنعت، تربیت و آماده سازی نیروی متخصص می باشد.

در این راستا دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار برای عرضه و تامین نیروی انسانی ماهر جهت مشاغل این صنعت تدوین شده است.

تعریف و هدف

هدف از برگزاری دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار، تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیاز بهسازی عملکرد فعالیت فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظریه کسب و کار، مهارت های لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.

ضرورت و اهمیت

نظر به تعداد فعالیت های تولیدی و خدماتی در سطح کشور و همچنین نبود افراد متخصص در سطح کاردانی و تکنیسین در این زمینه، نیاز شدید به این بخش از نیروی انسانی در سطح کارخانجات، کارگاه ها و صنایع و خدمات کشور آشکار می باشد.

از سوی دیگر در بسیاری از موارد شاهد بکارگیری نیروی کارشناس در حوزه هایی می باشیم که کاردان به راحتی قادر به عرضه خدمات علمی و عملی در آن می باشد و عدم حضور کاردان باعث ایجاد یک خلاء بزرگ بین نیروهای مهندس و کارگری و گاهاً بروز مشکلاتی در محیط های کسب و کار گشته است.

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان
الف – گزارش‌نویسی را مستندسازی

ب – ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‌ها ‎(Presentation) ls
پ – انجام کار گروهی
ت – طبقه بندی پردازش اطلاعات
ث – بهره‌گیری از رایانه
ج – برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
چ – سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح – خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ – ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د – رعایت اخلاق حرفه‌ای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)‏
ر – تفکر نقادانه و اقتضایی
ز – خلاقیت و نوآوری

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان
– اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی

– شناخت بکارگیری مفاد قوانین و مقررات مربوط به کسب و کار

– انتقال مهارت های کسب و کار به افراد تحت سرپرستی

– تاسیس و راه اندازی واحدهای کوچک کسب و کار

– شناسایی نیازهای مطلوب مشتریان و تامین آن ها

– امور خرید و فروش در سازمان ها ی دولتی و غیر دولتی

– انجام کار با رایانه و به کار گیری آن در محیط های کسب و کار

مشاغل قابل احراز
– کاردان کسب و کار در بخش های بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی، واحدهای برنامه ریزی بازاریابی، واحدهای پشتیبانی فروش و واحدهای لجستیک سازمان ها

– متصدی واحد ارتباط با مشتریان ( CRM ) در واحد های کسب و کار

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو
(رشته تحصیلی دیپلم – گواهی سلامت …)

– دارا بودن دیپلم نظام جدید ، قدیم، فنی و حرفه ای و کاردانش

– سلامت جسمی و ذهنی کامل

– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور

طول و ساختار دوره

دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا ‎V2‏ واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.

آموزش در مرکز مجری

بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲‏ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.

آموزش در محیط کار

این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.

جدول دروس کـــاردانـــی حـــرفـــه ای | مـــدیـــریـــت کـــســـب و کـــار

نام درستعداد واحدپیش نیاز
کاربینی۱-
آمار۲-
اصول حسابداری۳-
اصول علم اقتصاد۳-
کسب و کار از دیدگاه اسلام۲-
مشتری مداری۱-
مبانی سازمان و مدیریت۲-
یک درس از دروس عمومی۳-
قوانین و مقررات عمومی۳-
قانون نظام صنفی و آئین نامه های اجرایی آن۳-
قوانین ایمنی و بهداشتی در واحدهای صنفی۳-
مقررات استاندارد و کنترل کیفیت۲-
مدیریت بازاریابی۲-
مهارت ها و قوانین کسب و کار۲-
زبان خارجی۳-
کارورزی (۱)۲-
برنامه ریزی و طراحی کسب و کار۱-
دو درس از دروس عمومی۴-
نقش و جایگاه واحدهای صنفی کوچک و متوسط۲-
سرپرستی واحدهای کسب و کار۲-
اصول و مبانی زنجیره تامین۲-
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات۲-
خدمات الکترونیک۲-
خرید و فروش الکترونیکی۳-
فنون فروش۲-
طراحی و چیدمان فروشگاه۳-
اخلاق حرفه ای۲-
دو درس از دروس عمومی۲-
پروژه۲-
کارورزی (۲)۲-
دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران-لوگو
اطلاعیه
آیا می دانید هر ساله تعداد زیادی متقاضی بدلیل عدم اطلاع از زمان ثبت نام، از دانشگاه باز می مانند؟
 
« شاید دوستی منتظر ثبت نام در تنها دانشگاه مهارت ساز و کارآفرین کشور باشد »
 
متقاضی گرامی، تکمیل فرم ذیل به منظور اعلام علاقمندی شما نسبت به ادامه تحصیل می باشد و پذیرش قطعی شما بعد از اعلام اسامی از طریق سازمان سنجش خواهد بود.
دانشجوی گرامی
« در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید از بخش سوالات متداول پاسخ خود را پیدا کرده و یا بصورت آنلاین سوال خود را مطرح نموده تا پاسخ خود را توسط کارشناسان مرکز دریافت نمایید، یا از طریق تماس مستقیم با ما در ارتباط باشید  »