بدون شک یکی از آرزوها و آمال انسان از دیرباز اجرای عدالت بوده است و همیشه در راه به دست آوردن آن تلاش نموده و نسل اندر نسل بلکه بیش از پیش در راه یافتن گم کرده خویش بوده است.
عدالت و اجرای عدالت منوط به داشتن یک سیستم غنی و قوی است که با روش ها و شیوه های علمی و عملی به نیازهای انسان امروز و پیچیدگی مسایل مبتلا به آن اعم از حقوقی و قضایی پاسخ گوید مبرهن است که داشتن یک سیستم دادرسی دقیق و همه جانبه، داشتن قوانین مدون و تقویت این امور تنها راه رسیدن به سیستم مطلوب و ایده آل است.
به وجود آمدن مسایل جدید در زندگی انسان، پیشرفت تکنولوژی می طلبد که مطابق این پیشرفت، فارغ التحصیلان این رشته می کوشند تا با فراگیری قوانین و موازین قضایی، حقوقی و ثبتی جوابگوی نیازهای جدید مردم باشند و این امر خطیر جز در سایه دعوت از صاحب نظران، فقها، قضات، وکلا، حقوقدانان و تقریر و بحث و Gard نظرات و پیشنهادات و بررسی نقاط ضعف و قوت سیستم حقوقی و ثبتی میسر و ممکن نیست.
امروزه، نیاز مبرم کشور به استفاده از تکنولوژی در دفاتر اسناد رسمی به وضوح نمایان شده است به طوری که مطالعات و تحقیقات در این رشته و نیز بهره وری به عنوان شیوه استفاده بهینه از تمامی اطلاعات به دست آمده، تعیین و توزیع این دستاوردها، تشکیلات دفاتر اسناد رسمی را از حالت سنتی خارج ساخته و زمینه برای ارتقاء و بهره وری مطلوب فراهم خواهد شد.
دوره کاردانی حرفه ای حقوق ثبتی، دوره ای است که هدف از ایجاد آن تربیت کاردان مجرب برای نیازهای حقوقی، ثبتی کشور می باشد و به این ترتیب با توجه به برنامه ریزی های خاص در این زمینه بسیاری از کمبودها در این سطح برطرف خواهد شد. آشنایی دانشجویان در این دوره، با تمامی موارد حقوقی، ثبتی، قضایی، سبب می شود تا فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل خود در سطوح بالاتر به عنوان دفتر یاران، سند نویسان، متصدیان املاک، متصدیان بایگانی، آموخته های خود را جامه عمل بپوشانند. هدف این دوره تربیت نیروی انسانی کاردان است که اداره در دفتر اسناد رسمی را بر عهده گرفته، به طوری که با کسب مجموعه ای از علوم و مهارت ها، دارای بینش، دانش و توانایی لازم در حد تجزیه و تحلیل بوده و بتوانند طرحهای نوینی را در جهت ارتقای این دانش به کار بندند و اسنادی تنظیم نموده که واجد شرایط صحیح باشد.
بهبود گردش امور و افزایش بازده محیط کار با تکمیل ساختار اجرایی در بخش برنامه ریزی دفاتر اسناد رسمی و نیز ارتقاء فرهنگ محیط شغلی دفاتر اسناد رسمی ضمن ایجاد رابطه صحیح و اصولی اداری بین کارکنان و مراجعین به دفاتر اسناد رسمی از طریق تربیت افراد متخصص و فارغ التحصیل این رشته میسر می گردد.
در سالیان اخیر تحولات دانش اجتماعی، نقش و اهمیت تخصص در مسایل حقوقی و علوم ثبتی را دو چندان نموده است.
ضرورت آگاهی علمی و نظریات کارشناسانه در مسایل ثبتی و امور سر دفتران کاملاً ملموس است.
لذا با کمبود کاردان ویژه امور ثبتی در دفاتر اسناد رسمی و در سایر دوایر و موسسات و سازمان های دولتی اقتضاء دارد به ترتیب متخصصان در این رشته مبادرت گردد تا دانش آموختگان در این رشته، بتوانند با بهره گیری از دستاورد علمی و تخصص لازم و با آگاهی کافی در سازمان ثبت، دفاتر اسناد رسمی، محاکم و ادارات دادگستری منشاء اثر و موجب ارتقاء کیفی و تعالی امور ثبتی گردد.
ب – ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (Presentation) ls
پ – انجام کار گروهی
ت – طبقه بندی پردازش اطلاعات
ث – بهرهگیری از رایانه
ج – برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
چ – سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح – خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ – ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د – رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ر – تفکر نقادانه و اقتضایی
ز – خلاقیت و نوآوری
– شناخت روش های ثبت اسناد، املاک و ثبت شرکت ها
– انجام بایگانی پرونده های ثبتی و نحوه ثبت املاک
– آشنایی با قوانین جدید مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی در سازمان ثبت املاک، اسناد و فعالیت در اداره اجرا
– شناخت نحوه کار اجرایی دفاتر اسناد رسمی ، ازدواج و طلاق و کنترل محاسبات بر اساس بخش نامه های قوانین ثبتی
– شناخت تشکیلات و اجزا مختلف سازمان ثبت اسناد
– شناخت دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران و نحوه فعالیت آن ها
– دبکارگیری فناوری های نوین در ثبت اسناد و املاک
– شناخت مراجع شبه قضایی مرتبط با ثبت املاک
– متصدی بایگانی ثبت
– دفتر یاری اسناد رسمی
– کمک کارشناس حقوق در ادارات ثبت املاک
– متصدی کاردان ثبتی در بنگاه معاملات ملکی
– تصدی بازرسی ادارات ثبت و دفتر اسناد رسمی
– متصدی تنظیم اسناد (سند نویسان در دفاتر اسناد رسمی)
– دارا بودن دیپلم نظام جدید ، قدیم، فنی و حرفه ای و کاردانش
– سلامت جسمی و ذهنی کامل
– داشتن شرایط تحصیل در نظام آموزش عالی کشور
دوره کاردانی حرفه ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت ها و مهارت های مشترک و حرفه ای به ۲ بخش «آموزش در مرکز مجری» و « آموزش در محیط کار» تقسیم می شود. مجموع واحدهای هر دوره بین ۶۸ تا V2 واحد و مجموع ساعات آن ۱۷۵۰ تا ۲۱۰۰ ساعت می باشد که در طول حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال قابل اجرا است. این دوره به دو روش نیمسالی و پودمانی اجرا می شود.
بخش آموزش در مرکز مجری شامل ۶۳ تا ۶۷ واحد، معادل ۱۲۵۰ تا ۱۵۵۰ ساعت است.
هر واحد نظری معادل۱۶ ساعت، هر واحد آزمایشگاهی معادل ۳۲ ساعت، هر واحد کارگاهی و پروژه معادل ۴۸ ساعت است. در موارد خاص دروس آزمایشگاهی و کارگاهی یک واحدی را می توان به ترتیب ۴۸ و ۶۴ ساعت در نظر گرفت.
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموخته های خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام می دهد. این بخش شامل ۱ درس کاربینی و ۲ درس کارورزی در مجموع به میزان ۵ واحد معادل ۵۱۲ ساعت است. هر واحد کاربینی معادل ۳۲ ساعت و هر واحد کارورزی معادل ۱۲۰ ساعت می باشد.
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | ۱ | - |
مقدمه علم حقوق | ۲ | - |
حقوق اساسی (۱) | ۲ | - |
حقوق مدنی (۱) | ۲ | - |
حقوق جزای عمومی (۱) | ۲ | - |
حقوق تجارت (۱) | ۱ | - |
آیین دادرسی مدنی (۱) | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۵ | - |
حقوق مدنی (۲) | ۲ | - |
اخلاق حرفه ای | ۲ | - |
حقوق جزای عمومی (۲) | ۲ | - |
آیین دادرسی کیفری | ۲ | - |
متون فقه (۱) | ۲ | - |
حقوق ثبت شرکت ها (حقوق تجارت ۲) | ۲ | - |
حقوق اداری | ۲ | - |
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات | ۲ | - |
کارورزی (۱) | ۲ | - |
حقوق مدنی (۳) | ۲ | - |
متون فقه (۲) | ۲ | - |
حقوق املاک (۱) | ۲ | - |
آیین دادرسی مدنی (۲) | ۲ | - |
حقوق بین الملل | ۲ | - |
اصول فقه | ۲ | - |
زبان خارجی | ۲ | - |
کارآفرینی | ۲ | - |
حقوق مدنی (۴) | ۲ | - |
قواعد فقه | ۲ | - |
حقوق ثبت اسناد | ۲ | - |
اجرای مفاد اسناد رسمی | ۱ | - |
یک درس از دروس عمومی | ۲ | - |
خدمات الکترونیک | ۲ | - |
آشنایی با سیستم (CMS) و کاربرد رایانه در امور ثبتی | ۲ | - |
دو درس از دروس عمومی | ۲ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
کارورزی (۲) | ۲ | - |
©کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر واحد 35 تهران محفوظ می باشد. طراحی ، امنیت و پشتیبانی | www.saeedvaziri.com